Головна » Статті » Розробки уроків з української літератури 5 клас

Урок №24 література 5 клас Симоненко

Урок № 24

Тема: Василь Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон"
Мета: вчити виразно й осмислено читати казку, звертати увагу на ритм, риму, особливий порядок слів віршової казки; виховувати оптимістичне бачення світу.

Тип уроку: комбінований.


Хід уроку


І. Організаційний момент.

Тільки правд в брехні не розмішуй
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя
(В.Симоненко).


ІІ. Перевірка домашнього завдання.


ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Усі ми з дитинства любимо дуже казки.

- Твір, який ми сьогодні вивчатимемо належить перу прекрасного українського поета Василя Симоненка.

Казку "Цап Плаксій та Лоскотон" письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синочкові, першому "критикові".

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово. Розповідь про Василя Симоненка.

Його життя часто порівнюють зі спалахом блискавки – таким воно було яскравим і коротким. Прожив Василь Симоненко всього 28 років. Народився Василь Андрійович Симоненко в селі Біївці на Полтавщині. Його біографія – це доля людей воєнного і повоєнного покоління.

Зростав хлопчик без батьків. "В мене була лиш мати. Та був ще сивий дід. – Нікому не мовив "тату". І вірив, що так і слід" – згадував поет дитинство. А так хотілося, щоб був батько!

Ну нехай би смикнув за вухо,

Нехай погримав би раз чи два, -

Все одно він би тата слухав

І ловив би його слова, - писав поет

Парадником хлопчика був рідний дід Федір. Дідусь не ходив до школи, але самостійно навчився читати, любив книжки, часто розповідав онукові про історичне минуле нашого народу. А ще славився тим що майстерно вишивав рушники і сорочки.

Перші уроки життя, доброти і ласки брав Василько від матері. Ганна Трохимівна чудового співала, часто виступала на сільській сцені і мріяла стати вчителькою. Складати вірші В.С. почав ще в шкільні роки і вміщував їх у стінгазеті. Перша збірка поезій "Тиша і грім" вийшла у світ в 1962 р.

В.Симоненко був люблячим батьком. Син Олесь згадував, як батько грався з дітьми, розповідав їм казки, читав вірші. Багато він міг ще створити, але не судилося. Помер В.Симоненко від невиліковної хвороби.

Похований В.Симоненко у Черкасах. На надгробку поета викарбувані слова з вірша "Лебеді материнства"

"Можна все на світі вибирати сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщина".

V. Основний зміст роботи.

1. Слова вчителя.

Казки В.Симоненка не можуть не цікавити дітей, бо ж написані "вони з великою любов'ю. "Близнята" написана прозовою мовою, а "Цар Плаксій та Лоскотон" – віршованою. Схожа на пісенну, ритмічна.

2. Виступи творчих груп зі сценками.

 

3. Робота над містом казки.

- Читаючи казку, ви сміялися. Над ким? Чи на д чим?

- Як назвалася країна, про яку йдеться в казці, і чому так.

- Що вимагав цар Плаксій від мешканців свого царства. Чи справедливою була вимога?

- Коли до людей приходив дядько Лоскотон.

- У чому носив сміх Лоскотон. (У розмальованій торбині, у пальцях лагідних своїх).

- Хто звільнив Лосконота з темниці.

- Що сталося з царем Плаксієм та його родиною?

- Які роздуми про себе і власну поведінку викликала у вас казка В.Симоненка.

- Чого вчить казка (Доброти, життєрадісності, волелюбності).

4. Гра "Знайди протиставлення"

Герої казок часто змальовуються за допомогою протиставлення. Наприклад: "Було два брати – один убогий, а другий – багатий" ("Мудра дівчина"). Знайдіть такі протиставлення в казці: "Цар Плаксій і Лоскотон".

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Розв'язування кросворда учнями на дошці.

1. Ім'я автор казки "Цар плаксій та Лоскотон" (Василь)

2. Хто був першим слухачем та читачем казок Симоненка( Лесик)

3. Хто з родини Симоненка був свідком перших поетичних спроб Василя? (Мама).

4. Яке гучне імення дали Василеві у школі, дізнавшись про його перші вірші. (Поет).

5. Місце, де відбувалися гомінкі ярмарки неподалік від рідного села В.Симоненка (Криниця).

6. Місто, де жив і працював поет (Черкаси).

7. Очі в царя Плаксія були, ніби... (кавуни).

8. Ім'я царя країни Сльозовий (Плаксій).

9. Хто Ходив по всій країні

І носив з собою сміх

В розмальованій торбині

В пальцях лагідних своїх? (Лоскотон).

VІІ. Підсумки уроку, оцінювання результатів роботи учнів.

- Хто з дійових осіб казки найбільше запам'ятався. Чому?

- Чого вчить казка?

VІІІ. Пояснення домашнього завдання.

1. Випишіть з казки зошит рядки, які вам найбільше сподобалися, вивчіть їх напам'ять.

Категорія: Розробки уроків з української літератури 5 клас | Додав: illyaillya (21.04.2015)
Переглядів: 1068 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar