Головна » Статті » Розробки уроків з української літератури 6 клас

Урок № 24 література 6 клас. Костенко

Українська література: Ліна Костенко «Дощ полив», «Пісенька про космічного гостя», «Кольорові миші»

ЛІНА КОСТЕНКО
(Народилася 1930 року)

Ліна Костенко народилася на Київщині.

Я — жниця довічна, Працюю терпляче За радість труда І за тисячний сніп.
Ліна Костенко


Поміркуй, як ці слова характеризують поетесу.
? Які вірші Ліни Костенко ти пам'ятаєш із початкової школи?

«Королевою української поезії» XX століття називають Ліну Костенко. Народилася поетеса в містечку Ржищеві в учительській сім'ї. Батьки були людьми високоосвіченими, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався в усіх навчальних предметах і викладав їх у школі.
Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва. Тут застала її війна. «Я писала мало не осколком великі букви, щойно з букваря...» — так згадувала поетеса' про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила школу, навчалася в педагогічному інституті. У п'ятдесятих роках минулого століття з відзнакою закінчила Московський літературний інститут імені О. М. Горького.
Писати вірші Ліна Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти років. У збірках поезій «Проміння землі», «Вітрила», «Мандрівки серця» виявився потужний поетичний талант письменниці.
На своєму літературному шляху Ліні Костенко довелося пережити майже п'ятнадцятирічне невизнання її як митця. Це був сумний період у житті поетеси зокрема і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала. Писала і складала в шухляду. Не зламалася, не зневірилася, а шліфувала своє поетичне слово.
Поверненням Ліни Костенко була книжка поезій «Над берегами вічної ріки», а потім з'явилася й «Маруся Чурай». Вона вмить зникла з книгарень, хоч і вийшла стотисячним накладом!
За історичний роман у віршах «Маруся Чурай» і збірку поезій «Неповторність» письменниці було присуджено Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка.
Пише Ліна Костенко і для дітей. Саме для них поетеса видала збірку «Бузиновий цар». її герої — незрадливі, довірливі діти сонця, що спраглими очима відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, радіють кожній щасливій миті свого життя.
У Ліни Василівни талановита дочка. Оксана Пах-льовська — літературознавець, автор статей з проблем літератури Італії, перекладачка багатьох італійських та іспанських поетів, автор збірки поезій «Долина храмів». Напевно, саме вона успадкувала мамин поетичний хист.
Послухай розповідь про те, як усе починалося:

 

Стоїть у ружах золота колиска.
Блакитні вії хата підніма.
Світ незбагненний здалека і зблизька.
Початок є. А слова ще нема.

Ще дивен дим, і хата ще казкова,
І ще ніяк нічого ще не звуть.
І хмари, не прив'язані до слова,
От просто так — пливуть собі й пливуть.

Бо кожен пальчик сам собі Бетховен.
Ще все на світі гарне і моє.
І світить сонце оком загадковим.
Ще слів нема. Поезія вже є.

 

Зауваж
Ключовим у віршах поетеси є слово «любіть». Добре, якби воно було і твоїм найважливішим життєвим компасом. Люби світ довкола себе — він прекрасний у великому і в малому. Через любов найкоротший шлях до пізнання.
І ще. Те, що ми зараз відкриваємо, — це лише доторк до поезії, бо поезію неможливо аналізувати. Поезію треба вміти слухати і читати. Намагайся виробити в собі це вміння.

ДОЩ ПОЛИВ...

Аналізуємо зміст і особливості художнього твору

1. Яким настроєм пройнята поезія?
2. Що нагадує тобі літній дощ? Він іде, періщить, бенкетує, шумить, дріботить, підстрибує... Що ще? Він тихий, радісний, сумний, полохливий... Продовжи далі цей ряд. А як змінюється все довкола після дощу? Як би ти образно описав дощ?

Творчо мислимо
3. Як ти гадаєш, чи кожна людина вміє бачити красу світу? Що, на твою думку, означає вислів «краса душі»? Що значить бути поетом у житті?

ПІСЕНЬКА ПРО КОСМІЧНОГО ГОСТЯ

Аналізуємо зміст і особливості художнього твору
1. Чи сподобався тобі вірш? Спробуй пояснити, чим саме. Зачитай ту строфу, яка справила на тебе найбільше враження.
2. Простеж, що є уявним, фантастичним, а що реальним у вірші.
3. Досліди, які художні засоби вжито у творі.
4. Яка, по-твоєму, основна думка вірша?

Творчо мислимо
5. Обміркуй, чи згоден ти зі словами видатного вченого, хірурга Миколи Пирогова: «Усе високе і прекрасне в нашому житті, науці і мистецтві створено розумом за допомогою фантазії, і багато чого — фантазією за допомогою розуму».

Виконуємо домашнє завдання
6. Навчися виразно, вдумливо читати поезії Л. Костенко, прокоментуй почуття, висловлені в цих творах.


КОЛЬОРОВІ МИШІ

ПоміркуйЛіна Костенко писала:
«...У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці».
Що мала на увазі поетеса, згадуючи своє дитинство? Що допомогло їй стати талановитою особистістю? А чи не схожа вона на свою героїню — дівчинку Анну?

Аналізуємо зміст і особливості художнього твору
1. Як ти гадаєш, умовна чи реальна ситуація зображена у вірші «Кольорові миші»?
2. Що ж означає тут образ кольорових мишей? Чому вони саме кольорові, а не звичайні сірі? Який художній прийом допомагає поетесі розкрити цей образ?
3. Якою постає у твоїй уяві дівчинка Анна? Чи схожа вона на інших дітей? У чому її особливість?
4. Чим так дратували яскраві миші сірого сусіда?
5. Поясни, як ти зрозумів останні рядки:
раптом нявкнув кольоровий кіт. Залив чорнилом вирок на папері.
6. Досліди, які художні засоби вжито у вірші.
7. Яка, по-твоєму, основна думка твору?

Творчо мислимо
8. Як ти оцінюєш учинок сусіда?
9. Вислови свої міркування з приводу того, чи потрібні світові неповторні, не схожі на інших особистості. Чи краще хай переважають на землі пересічні мешканці, тоді життя буде простішим?

Виконуємо домашнє завдання
10. Навчися виразно і вдумливо читати вірш.
11. Підготуй розповідь про дівчинку Анну, свої думки підтверди рядками вірша.

Перевіряємо себе
• Я вмію виразно, вдумливо читати і коментувати поезії Л. Костенко, визначати їхні основні мотиви.
• Я можу характеризувати образ Анни та розумію прихований зміст образу кольорових мишей.
• Я вмію висловлювати власні думки, що виникли під час прочитання поезій.

На дозвіллі
У поетичних рядках замість ужитих автором слів у дужках подано кілька синонімів. Спробуй швидко і правильно відновити використане автором слово:
Мережиться між травами (ручай, джерело, струмок),

Рясна калина (кетягами, китицями, гронами)
(червоніє, багриться, багровіє).
(Лине, пливе, тягнеться) туман, білявий, як димок,
долина (самоцвітами, коштовностями, діамантами) іскриться.

 

Категорія: Розробки уроків з української літератури 6 клас | Додав: illyaillya (21.04.2015)
Переглядів: 1760 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar