Головна » Статті » Розробки уроків з української літератури 6 клас

Урок №6 література 6 клас. Пісні літературного походження

Урок № 6

Тема: Пісні літературного походження. «Ще не вмерла України…» П. Чубинського, М. Вербицького.

Мета: ознайомити учнів із особливостями пісень літературного походження, їх авторами; проаналізувати пісню-гімн, звернувши увагу на історію створення цього твору і його призначення; розвивати вміння виразно і вдумливо читати пісні, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; формувати кругозір, світогляд; прищеплювати почуття пошани до державної символіки, повагу до митців слова; виховувати любов до Батьківщини, народу, його традицій.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка д/з. Мотивація навчальної діяльності.

- Що таке гімн?

- Для чого державі потрібен гімн?

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

ІV. Основний зміст роботи.

1. Специфіка пісні літературного походження.

Пісні літературного походження – це твори, що увійшли у народну словесність з професійної літератури. Найчастіше пісня, створена автором і композитором, ставала популярною серед народу, а оскільки сприйнятий текст передавався в усній формі, ім’я автора й композитора затиралось, і пісня починала побутувати як народна. Можливі й інші випадки. Наприклад, авторський текст клався на народну мелодію або мелодію композитора, ім’я якого  залишалося невідомим.Бувало й таке, що на основі певного авторського тексту складався подібний мотивами та образами, з тією ж мелодією, але інший народний текст, що побутував паралельно з літературним.

Кожна пісня літературного походження має свою історію, проходить різні періоди поширення, переробки, поки входить в народну традицію, зазнає певних змін. Але не зважаючи на ретельну народну обробку, пісні літературного походження все ж відрізнялися від народних специфічними рисами. Це дає підставу відносити їх до розряду пісень, авторство яких не збереглось, які не мають літературних відповідників, але певними ознаками відокремлюються від власне народних.

Найдавнішим відомим автором пісень, що побутують у народі анонімно, є Семен Климовський. Вважається, що саме ця постать українського козака є автором відомої пісні «Їхав козак за Дунай».

Приблизно такими ж давніми є пісні, авторство яких приписують легендарній українській поетесі Марусі Чурай.

З відомих поетів, твори яких стали народними піснями, першим є Григорій Сковорода – мандрівний філософ, світогляд якого наскрізь національний. А тому народ сприйняв висловлені думки, як свої.

Новий етап розвитку української літератури, і для розвитку усної словесності, починається з виданням Шевченкового «Кобзаря» у 1840 році.

Як бачимо, процес проникнення літературних творів в усну народну творчість безперервний. Однак, лише окремі перлини літератури переходять до народної лірики. І не можна знати наперед, яка пісня стане народною.

  1. ТЛ. Гімн.
  2. Опрацювання твору П. Чубинського «Ще не вмерла України…»

3.1.  Читання мовчки тексту

3.2. Виразне читання вголос учнями тексту гімну.

  1. Історія написання пісні-гімну.

У 1862 році П. Чубинський написав слова «Ще не вмерла України…». Твір був надрукований у львівській газеті «Мета», але під авторством Т. Шевченка. До 1917 року цей національний гімн переслідувався, був суворо заборонений і за радянських часів.

Після того, як Україна стала незалежною державою, пісня Чубинського стала гімном нашої країни. Хоча протягом років автор перероблював свій твір.

4.1. Тема: відтворення прагнення українців жити у волі; намагання боротися з будь-яким ворогом, захищаючи рідний край.

4.2. Ідея: віра оборонців рідної землі у неминучу перемогу над ворогом, цілеспрямованість українців у доведенні, що вони козацького роду.

  1. Аналіз твору.

- Чому борці за Україну впевнені у своїй перемозі?

- Як ви розумієте вислів «Загинуть наші вороженьки, як роса на сонці»?

- Що необхідно зробити для того, щоб ворог не зміг поневолити рідний край?

- Яких страждань зазнала Україна протягом історії? Хто її поневолював?

- Чим ми можемо бути корисними для нашої країни?

- Давайте згадаємо, хто такі козаки? Що вам відомо про них?

- Чим приваблювала Україна різноманітних ворогів?

- Як названі українці у творі? Чому?

         V.  Підсумок уроку.

Пісні літературного походження – твори, які дуже близькі до народної творчості.

         VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

         VII. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять «Ще не вмерла України…»

Категорія: Розробки уроків з української літератури 6 клас | Додав: illyaillya (21.04.2015)
Переглядів: 3489 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar