Головна » Статті » Розробки уроків з української мови 5 клас |
Урок № 38 Тема: Складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення Мета: удосконалювати уміння та навички у визначенні граматичних основ у частинах складного речення, правильному інтонуванні складних речень, вживанні розділових знаків між частинами складних речень; розвивати логічне мислення, увагу, мовлення, естетичні почуття; виховувати любов до прекрасного. Тип уроку: систематизація й узагальнення знань. Бог дав квіти людям, щоб вони дивилась на них, І їхня душа ставала такою ж красивою і квітучою. П. Мовчан Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. ІІІ. Повторення вивченого у початкових класах. Бесіда- пояснення. - Які речення називаються складними? - Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення? - Як пов”язані між собою частини речення у складному? - Як інтонуються складні речення? - Якими сполучниками можуть з”єднуватися частини складного речення? - Які сполучники з”єднують прості незалежні одне від одного речення в складному? - Які вивчені сполучники, сполучні слова з”єднують прості залежні одне від одного речення в складному? - Де інколи може стояти сполучник чи сполучне слово? IV. Основний зміст роботи 1. Робота в групах. - Прочитати і записати тільки складні речення, підкреслити в них граматичні основи. Завдання отримує кожний ряд: І ряд має прочитати речення, правильно інтонуючи їх. Пояснити вживання ком. ІІ ряд має вказати речення, у складі яких прості речення є незалежними одне від одного. ІІІ ряд має вказати речення, у складі яких одне просте речення підпорядковане іншому. Коли молоденька травичка ще не встигла розстелити свої шовкові килими, у парках і садах розсипає весна свої фіалкові усмішки. Фіалка – улюблена квітка багатьох народів, і уособлює вона прихід весни. Грецька міфологія розповідає, що дочку Зевса Прозерпіну викрав підземний бог Плутон. У пам’ять про себе вона встигла кинути на землю кілька квіточок, серед них були і фіалки. Вони проросли, а ранньої весни нагадують квіти людям про красуню Прозерпіну, про її чарівну усмішку. Як пов’язані між собою частини речення у складному? - Пояснити, як пов’язані частини речення у складному: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)? Спочатку букети складали з прянощів, куди входили кріп, селера, петрушка, кмин. Гості дарували їх господині, а вона прикрашала ними страви. Коли почали робити букети з квітів, зародилася і мова квітів. З’явився і словник, що містить необхідні відомості для з’ясування стосунків мовою квітів. Волошки символізують довір’я, конвалії і бузок – оновлення, лілея – чистоту. Якщо в Європі фіолетовий колір символізує дружбу, велич, розкіш, то в Японії – сум, біль. В англійців незабудка означає любов, в Україні вона пов’язана з пам’яттю. Червоний колір – символ життя, любові; рожевий – молодість; зелений колір означає надію, спокій; синій – вірність. ію, спокій; синій – вірність. - Чому ми зосереджуємо увагу на сполучниках і, й, та. Що вони можуть поєднувати. Пояснити наявність і відсутність коми перед сполучником і. В кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення прості й складні. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні. На золоті крил із-під тучі бджола поспішає у світ і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт. Вже облетів весняний цвіт і літо вже минуло і тихий осені привіт хвилює серце чуле. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори. Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. Полетів останній лелека і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкривають землю від морозу. Мчали коні навпрошки, перекинули санки і вже наша віхола далі не поїхала. 2. Тренувальні вправи. - Поєднати прості речення в складні. Записати одне з утворених складних речень, пояснити розділові знаки в ньому. Накреслити схему речення. Блискуче зелене листя цієї квітки не в”яне ні взимку, ні влітку. Навесні звеселяють блакитні зірочки. Плели з барвінку весільні вінки молодим. Його можна було побачити на могилі. Колись чужоземець побачив українську дівчину. Він закохався в неї дуже. По смерті попросив Бога пустити до коханої ще раз. Господь повернув його на землю квіткою барвінку. - зробити синтаксичний розбір речення. Нахилився якось гарний юнак над струмком, і побачив він своє відображення. Відтоді Нарцис не міг відійти від води, бо палко закохався у свою вроду. Невдовзі юнак помер від туги й голоду, а не могилі його виросла ніжна біла квітка. Так пояснює грецька легенда походження цієї рослини. 3. Творча робота. - А чи зможете ви написати невеличке оповідання про сірого котика та білу ромашку, використовуючи складні речення? Опорні слова: білосніжна квітка; чудова біла краса; звеселяє очі; потягнулися вгору до сонця; вінок одягли; на високому гінкому стебельці; рівна; висока; білі ніжні пелюстки. Опорні слова: сіренький котик; цікава мордочка; бажання погратися; краса зупинила. - Спробуйте самостійно дописати поезію. Звірте з оригіналом. На стрункій високій ніжці Біля річки, на лужку, ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... Ромашка На стрункій високій ніжці Біля річки, на лужку, У косинці – білосніжці Стрів я квітоньку таку. Ясним оком жовтуватим Посміхалася мені..., Я хотів її зірвати, А бджола сказала: - Ні!
М.Познанська
4. Комунікативні вправи. - Висловіть свої роздуми з приводу прочитаного тексту про розділові знаки Бережіть розділові знаки! Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень, шукав фрази, щоб простіші. За нескладними фразами прийшли нескладні думки. Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, з однією ику і почав говорити тихо, з однією інтонацією. Його вже ніщо не бентежило, не радувало, він до всього ставився без емоцій. Потім він загубив знак питання і перестав запитувати. Жодні події не викликали в нього цікавості, де б вони не відбувалися: в космосі, не Землі чи навіть у власній квартирі. Ще через якийсь час він загубив двокрапку і перестав пояснювати людям свої вчинки. Нарешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час тільки когось цитував. Так він зовсім розучився думати і дійшов до крапки.
| |
Переглядів: 2688 | |
Всього коментарів: 0 | |