Головна » Статті » Розробки уроків з української мови 5 клас

Урок №38 мова 5 клас Складне речення

Урок № 38

Тема: Складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення

Мета: удосконалювати уміння та навички у визначенні граматичних основ у частинах складного речення, правильному інтонуванні складних речень, вживанні розділових знаків між частинами складних речень; розвивати логічне мислення, увагу, мовлення, естетичні почуття; виховувати любов

до прекрасного.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

Бог дав квіти людям, щоб вони дивилась на них,

І їхня душа ставала такою ж красивою і квітучою.

П. Мовчан

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Повторення вивченого у початкових класах.

Бесіда- пояснення.

- Які речення називаються складними?

- Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?

- Як пов”язані між собою частини речення у складному?

- Як інтонуються складні речення?

- Якими сполучниками можуть з”єднуватися частини складного речення?

- Які сполучники з”єднують прості незалежні одне від одного речення в

складному?

- Які вивчені сполучники, сполучні слова з”єднують прості залежні одне

від одного речення в складному?

- Де інколи може стояти сполучник чи сполучне слово?

IV. Основний зміст роботи

1. Робота в групах.

- Прочитати і записати тільки складні речення, підкреслити в них граматичні основи.

Завдання отримує кожний ряд:

І ряд має прочитати речення, правильно інтонуючи їх. Пояснити вживання ком.

ІІ ряд має вказати речення, у складі яких прості речення є незалежними одне від одного.

ІІІ ряд має вказати речення, у складі яких одне просте речення підпорядковане іншому.

Коли молоденька травичка ще не встигла розстелити свої шовкові килими, у парках і садах розсипає весна свої фіалкові усмішки.

Фіалка – улюблена квітка багатьох народів, і уособлює вона прихід весни.

Грецька міфологія розповідає, що дочку Зевса Прозерпіну викрав підземний бог Плутон. У пам’ять про себе вона встигла кинути на землю кілька квіточок, серед них були і фіалки. Вони проросли, а ранньої весни нагадують квіти людям про красуню Прозерпіну, про її чарівну усмішку.

Як пов’язані між собою частини речення у складному?

- Пояснити, як пов’язані частини речення у складному: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?

Спочатку букети складали з прянощів, куди входили кріп, селера, петрушка, кмин. Гості дарували їх господині, а вона прикрашала ними страви.

Коли почали робити букети з квітів, зародилася і мова квітів. З’явився і словник, що містить необхідні відомості для з’ясування стосунків мовою квітів. Волошки символізують довір’я, конвалії і бузок – оновлення, лілея – чистоту. Якщо в Європі фіолетовий колір символізує дружбу, велич, розкіш, то в Японії – сум, біль. В англійців незабудка означає любов, в Україні вона пов’язана з пам’яттю.

Червоний колір – символ життя, любові; рожевий – молодість; зелений колір означає надію, спокій; синій – вірність. ію, спокій; синій – вірність.

- Чому ми зосереджуємо увагу на сполучниках і, й, та. Що вони можуть поєднувати. Пояснити наявність і відсутність коми перед сполучником і. В кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення прості й складні. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні. На золоті крил із-під тучі бджола поспішає у світ і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт. Вже облетів весняний цвіт і літо вже минуло і тихий осені привіт хвилює серце чуле. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори. Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. Полетів останній лелека і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкривають землю від морозу. Мчали коні навпрошки, перекинули санки і вже наша віхола далі не поїхала.

2. Тренувальні вправи. - Поєднати прості речення в складні. Записати одне з утворених складних речень, пояснити розділові знаки в ньому. Накреслити схему речення. Блискуче зелене листя цієї квітки не в”яне ні взимку, ні влітку. Навесні звеселяють блакитні зірочки. Плели з барвінку весільні вінки молодим. Його можна було побачити на могилі. Колись чужоземець побачив українську дівчину. Він закохався в неї дуже. По смерті попросив Бога пустити до коханої ще раз. Господь повернув його на землю квіткою барвінку. - зробити синтаксичний розбір речення. Нахилився якось гарний юнак над струмком, і побачив він своє відображення. Відтоді Нарцис не міг відійти від води, бо палко закохався у свою вроду. Невдовзі юнак помер від туги й голоду, а не могилі його виросла ніжна біла квітка. Так пояснює грецька легенда походження цієї рослини.

3. Творча робота. - А чи зможете ви написати невеличке оповідання про сірого котика та білу ромашку, використовуючи складні речення? Опорні слова: білосніжна квітка; чудова біла краса; звеселяє очі; потягнулися вгору до сонця; вінок одягли; на високому гінкому стебельці; рівна; висока; білі ніжні пелюстки. Опорні слова: сіренький котик; цікава мордочка; бажання погратися; краса зупинила. - Спробуйте самостійно дописати поезію. Звірте з оригіналом. На стрункій високій ніжці

Біля річки, на лужку, ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... ........................................... Ромашка На стрункій високій ніжці Біля річки, на лужку, У косинці – білосніжці Стрів я квітоньку таку. Ясним оком жовтуватим Посміхалася мені..., Я хотів її зірвати, А бджола сказала: - Ні!

 

М.Познанська

 
4. Комунікативні вправи. - Висловіть свої роздуми з приводу прочитаного тексту про розділові знаки Бережіть розділові знаки! Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень, шукав фрази, щоб простіші. За нескладними фразами прийшли нескладні думки. Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, з однією ику і почав говорити тихо, з однією інтонацією. Його вже ніщо не бентежило, не радувало, він до всього ставився без емоцій. Потім він загубив знак питання і перестав запитувати. Жодні події не викликали в нього цікавості, де б вони не відбувалися: в космосі, не Землі чи навіть у власній квартирі. Ще через якийсь час він загубив двокрапку і перестав пояснювати людям свої вчинки. Нарешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час тільки когось цитував. Так він зовсім розучився думати і дійшов до крапки.
Категорія: Розробки уроків з української мови 5 клас | Додав: illyaillya (21.04.2015)
Переглядів: 2688 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar