Головна » Статті » Розробки уроків з української мови 6 клас

Урок №11 мова 6 клас. Групи слів за їх походженням

Урок № 11

Тема: Групи слів за їх походженням: власне українські й запозичені (іншомовного походження) слова.

Мета: подати учням відомості про походження української лексики, виробляти їх вміння та навички у розрізненні власне українських та запозичених слів; направляти на використання в мовленні українських відповідників до слів іншомовного походження; збагачувати й уточнюватисловниковий запас школярів; розвивати культуру усного та писемного мовлення, образне мислення; виховувати любов до рідного слова, любов до природи рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Робота біля дошки. Запишіть слова, поясніть їх значення. Які з них для нас більш звично

звучать? Чи можете ви пояснити, чому це так? Скласти речення з кількома з цих слів.

Аероплан – літак, шофер – водій, інкогніто – таємно, тет-а-тет – наодинці, шосе – дорога.

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

ІV. Основний зміст роботи.

1.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор.32).

1.Робота біля дошки. Записати речення. Що ви можете сказати про походження виділених

слів? Пояснити їх лексичне значення. До якого словника слід звернутися?

1.Ще голубим крилом леліє тепла днина. 2.Багаття погасло так само нагло, як і спалахнуло.

3.В плесі тихого смеркання човнярі човни лаштують. 4.Пливуть, неначе мрії, журавлі, ключами

йдуть відпочивать на луки.

2.Виконання вправ на закріплення вивченого.

2.1. Дібрати до іншомовних слів українські відповідники.

Процент, форте, піано, фонтан, ін’єкція, імпорт, експорт, лауреат, премія.

Д л я д о в і д о к: Водограй, переможець, вивіз, відсоток, голосно, нагорода, тихо, ввіз, укол.

2.2. Записати під диктовку іншомовні слова, пояснити їх значення.

 

абажур

абажур; ч. (фр.) 1. Дашок, ковпак різної форми на лампі.

абсолютний

абсолютний (лат.) 1. Цілковитий, повний, безумовний, необмежений, безвідносний.

авіатор

авіатор; ч. (фр.) 1. Пілот, льотчик, літун.

дезертир

дезертир; ч. (фр., від лат., втікач, зрадник) 1. Зрадник, утікач; той, хто залишає військо без дозволу.

жирафа

жирафа; ж. (фр., іт., з араб., зурафа) 1. Рід жуйних парнокопитних ссавців. Поширені в Африці.

камбала

камбала; ж. (фін.) морська плоска риба з очима на одному боці голови; камбула, однобічка, одноочка, полурибка, глось.

макулатура

макулатура; ж. (лат., пляма) 1. Бракована друкарська продукція, а також ні на що не придатний, використаний папір та його залишки, які йдуть на переробку; паперовий брухт.

татуювання

татуювання; с. (фр., татуювати, з полінезійської) нанесення зображення (візерунку, напису) наколюванням його людині на шкіру. В наколи вводять барвні речовини.

чемпіон

чемпіон; ч. (англ., фр., від лат., б'юся, борюся) переможець чемпіонату; в ширшому розумінні - переможець у будь-якому спортивному змаганні на першість; першун.

чипси

(англ., від луска, тріска) хрусткі шматочки підсмаженої картоплі.

яхта

яхта; ж. (гол.) 1. спортивне або туристське моторне, вітрильне чи вітрильно-моторне судно. 2. Самохідне пасажирське судно, призначене для морських подорожей.

 

V. Підсумок уроку.

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

VII. Домашнє завдання.

виписати зі словника іншомовних слів 5-6 слів з поясненнями значень.

Категорія: Розробки уроків з української мови 6 клас | Додав: illyaillya (21.04.2015)
Переглядів: 2365 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar