Головна » Статті » Розробки уроків з української мови 8 клас

Урок № 28 Тематична контрольна робота № з (тестові завдання). Контрольне читання мовчки тексту публіцистичного стилю

Мета:  оцінити рівень навчальних досягнень восьмикласників з розділу «Другорядні члени речення»; з'ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією; перевірити вміння читати мовчки, розуміти й відтворювати незнайоме за змістом висловлювання публіцистичного стилю.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення восьмикласників

з темою, метою й завданнями уроку

III. Мотивація навчальної діяльності

Ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання їх.

IV. Виконання завдань тестового характеру закритої й відкритої форми

Варіант 1

1. Визначити рядок, у якому речення поширене неузгодженим означенням.

А У великому творчому процесі народжується мова людини (Г. Нудьга).

Б Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом (Є. Гуцало).

В Ось уже понад п'ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ (3 журналу).

Г 3 прадавніх часів небо вабило до себе допитливу людську думку (М Славинськиії).

2. Визначити рядок, у якому в реченні виділений додаток належить до прямого.

А На півдні густою порошею курить угорі біла дорога (М. Славин- ський).

Б Сходять ароматом сади (І. Сенченко).

В А ще любила мати вишивати (І. Цюпа).

Г Щоночі перед нами відкривається небесна книга Всесвіту (М. Славинськш).

3. Визначити рядок, у якому в реченні прикладка з означуваним словом пишеться окремо.

А На півночі Волинської області у предковічних лісах загубилися голубоокі красені/озера (В. Мірошніченко).

Б На курси Грушевського записалися майже всі студенти/українці з усіх факультетів університету (Г. Бондаренко).

В В Антарктиді дуже багато айсбергів/крижин (С. Косар).

Г Піднебесні красуні/тополі і сосни напоїли молоду селянку з дитинства тугою за красою (І. Сенченко).

4. Визначити рядок, у якому в реченні порівняльний зворот не виділяється комами.

А Десятинний храм поставав перед мандрівником як дивне видіння (М. Міщенко).

Б У Ворохті донині збереглася й охороняється законом церква як пам'ятник народної архітектури (М. Грепиняк).

В Позолочені хрести на Десятинній церкві світились у голубизні неба як зорі (М. Міщенко).

Г Рушники були червоні як жар горіли різним орнаментом, переливалися райдугами (І. Цюпа).

Прочитати текст, виконати подані після нього завдання 6—7, які передбачають вибір речення, що містить певне мовне явище. Обрати правильні відповіді (їх може бути 2 або 4).

1. Тут таки й справді було царство природи. 2. Ясно сяяло молодесеньке листя на гіллі. 3. Звідусюди линув щебет пташок. 4. їхні голоси протинали повітря. 5. Вони цвіли весняною радістю (За Є. Гуцалом).

6. Позначити номери речень, у яких присутні другорядні члени групи підмета і присудка.

7 Позначити номери речень, у яких неузгоджені означення належать до підмета.

10. Поширити подане речення другорядними членами — додатком, означенням, обставиною. Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні члени речення.

Темніли ялини.

Варіант 2

1. Визначити рядок, у якому речення поширене обставиною.

А Свята вечеря — це спільна вечеря всього роду (Р\ Кобальчин- ська).

Б Благовіщення пов'язане з багатьма прикметами і різними заборонами (Р. Кобальчинська).

В Розквітали проліски, первоцвіт, ряст, сон-трава (Р. Кобальчинська).

Г Від Благовіщення все починало рости (Р. Кобальчинська).

2. Визначити рядок, у якому в реченні вжито неузгоджене означення.

А Легко впізнати гарну людину на вулиці.

Б Обряд розговіння у кожній місцевості України інакший (Р. Ко- бальчинська).

В Хлопці приходили на вечорниці завжди пізніше дівчат (Р. Кобальчинська).

Г По всій Україні перша оранка була великим урочистим святом (Р. Кобальчинська).

3. Визначити рядок, у якому в реченні прикладка з означуваним

словом пишеться через дефіс.

А Цікаво спостерігати, чим харчуються діти/пастухи (О. Воро- пай).

Б Ми майже нічого б не знали про давню давнину, аби історія не подарувала нам посланців/літописців (М. Слабошпиць- кий).

В Символ/тризуб повертається на наші землі після проголошення Центральною Радою УНР (М. Федотів).

Г Художник/Кричевський підготував проект герба з тризубом на ньому (М. Федотів).

4. Визначити рядок, у якому в реченні порівняльний зворот виділяється комами.

А Для мене стара людина є ніби дзеркалом помилок, страждань, мудрості.

Б Мистецтво жити як культурне явище має духовне, моральне наповнення (Л. Сохань).

В Широкі поля заколишуться зеленим збіжжям наче море (Т'. Бор- дуляк).

Г Життєтворчість як спосіб самопрограмування та творчого здійснення особистістю свого життя є унікальним надбанням людини як зрілої особистості (Л. Сохань).

5. Визначити рядки, у яких у реченнях прикладки беруться в лапки. А До легендарних постатей України належить і народна поетеса

Маруся Чурай.

Б Група науковців Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка підготували до друку наукове видання спадщини М. Коцюбинського ІД. Стус).

В У девять років Леся Українка написала першого вірша Надія (JI. Костенко).

Г Померла Леся Українка в Грузії, у містечку Сурамі (JI. Костенко). Д У науці широко знаний манускрипт під назвою Літопис Самовидця (М. Слабошпицькиії).

Прочитати текст, виконати подані після нього завдання 6—7, які передбачають вибір речення, що містить певне мовне явище. Обрати правильні відповіді (їх може бути 3 або 4).

1. Навесні квітнуть яблуні. 2. Білими метелицями займаються сади.

1. Те гілля в цвіту лине перед очима в далечінь. 4. Яблуні квітнуть недовго. 5. Кілька днів стоять вони в цвіту. 6. Потім падають додолу їхні ніжні пелюстки, як пластівці першого снігу (Б. Антоненко-Давидович).

 

Тип

завдання

Завдання закритої форми

Завдання

відкритої

форми

з вибором однієї відповіді

з вибором кількох відповідей

на встановлення відповідності

Номер

завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Варіант 1

А

В

г

Б

Б,

Г

1, 2, 3,6

1,3

A-З, Б-1, В-4, Г-2, Д-6, Е-5

A-З, Б-1, В-4, Г-2, Д-5, Е-4

 

Варіант 2

г

Б

А

В

в,

д

1, 2, 4,5

3,

3, 6

А-5, Б-1, В-3, Г-4, Д-6, Е-2

А-4, Б-1, В-5, Г-2, Д-3, Е-5

 

Кількість

балів

1

1

1

1

2

3

2

6

6

4

27—26 балів

12 б.

14—13 балів

6 б.

25—24 балів

11 б.

12—11 балів

5 б.

23—22 бали

10 б.

10—9 балів

4 б.

21—20 балів

9 б.

8—7 балів

3 б.

19—18 балів

8 б.

6—3 балів

2 б.

17—15 балів

7 б.

2—1 бал

1 б.

V. Проведення читання мовчки тексту публіцистичного стилю

Читання мовчки учнями незнайомого тексту від початку до кінця

СЕРЕД ХВИЛЬ АЙВАЗОВСЬКОГО Мариніст І. Айвазовський і в XXI ст. захоплює сучасників, примушує задуматися над змістом буття, красою й різнобарвністю природи, її неповторністю й гармонією.

Море... Певно, немає художника, який би не намагався зобразити його. Однак лише Айвазовський цілком і повністю віддав свій величезний талант мариністичному живопису...

Художник мав винятково різнобічне обдарування, у якому поєднувались якості, необхідні для художника-мариніста. Крім поетичного складу мислення, він був обдарований прекрасною зоровою пам'яттю, яскравою уявою, абсолютно точною зоровою сприйнятливістю і твердою рукою, що встигала за стрімким летом його творчої думки. Це дозволяло йому працювати, імпровізувати з легкістю, що дивувала багатьох сучасників.

Народився Іван Костянтинович Айвазовський 17 липня 1817 р. у Феодосії. Будиночок Айвазовських стояв на околиці міста, на узвишші. З тераси, оповитої виноградною лозою, відкривалася широка панорама на плавну дугу феодосійської затоки, північно-кримські степи з древніми курганами, що вставали, як марево, на обрії.

Від природи він був наділений блискучим талантом, який швидко розвинувся завдяки щасливим обставинам і середовищу, в якому минали його дитинство і юність. Малювати Іван почав дуже рано й майже одразу — «по-дорослому». З дитинства він марив подвигами народних героїв. На схилі років писав: «Перші картини, бачені мною, коли в мені розпалювалася іскра полум'яної любові до живопису, були літографії, які зображують подвиги героїв двадцятих років, що борються з турками за звільнення Греції. Думка про цю величну країну згодом часто виникала в мене у вигляді битв на суші і на морі».

Щасливий випадок привів 16-річного Айвазовського до Петербурга, де в 1833 р. за представленими дитячими малюнками він був зарахований до Академії мистецтв у пейзажний клас професора М.Во- робйова — автора перших вітчизняних марин і морських баталій. Учився Айвазовський легко, охоче і захоплено, студіюючи творчість своїх великих попередників і сучасників — Сильвестра Щедріна, Кар- ла Брюллова, Федора Бруні.

Дарування Айвазовського розкрилося надзвичайно рано. У 1835 р. за етюд «Повітря над морем» йому була присуджена срібна медаль. А в 1837 р. на академічній виставці він показав шість картин, що одержали високу оцінку громадськості й Ради Академії мистецтв. Щоправда, через молодість його спершу на два роки відіслали в Крим для самостійних робіт.

За кордон Айвазовський поїхав у 1840 р. вже сформованим май- стром-мариністом. Маршрут його закордонного відрядження вражає. Особливу увагу він приділяє, звісно, Італії — Венеція, Рим, Болонья, Сорренто, Амальфі, Неаполь. У1844р., на два роки раніше визначеного терміну, Айвазовський повернувся в Росію. Тут йому за видатні успіхи в живописі військово-морське відомство присудило почесне звання художника Головного морського штабу з правом носіння адміралтейського мундира.

У 1848 р. Айвазовський повертається у Феодосію — назавжди.

Феодосія багато чим зобов'язана Айвазовському. Міський концертний зал, археологічний музей, порт і навіть залізниця — в усіх цих проектах художник брав найактивнішу участь. Завдяки його зусиллям у Феодосії було відкрито художню школу. А найбільшим подарунком майстра рідному місту стала Феодосійська картинна галерея, що носить тепер його ім'я.

У творчості майстра можна зустріти полотна найрізноманітнішої тематики. Чимало робіт він присвятив Україні, красі її природи, своєрідності побуту («Чумацький обоз», «Український пейзаж», «Млини на березі ріки, Україна», «Під час жнив в Україні», «Весілля в Україні»).

Та попри все, головний «натурник» Айвазовського — море. У 1898 р. Айвазовський написав марину «Серед хвиль», що стала вершиною його творчості. Художник зобразив бурхливу стихію — грозове небо й бурхливе море, укрите хвилями, що немов киплять у зіткненні одна з одною. Він відмовився від звичних у своїх картинах деталей — уламків щогл і кораблів, що гинуть, загубившись у безбережному морському просторі. Він знав багато способів, як драматизувати сюжети своїх картин, але не використав жодного з них. Майстерність твору «Серед хвиль» — плід довгої й завзятої праці всього життя художника. Незважаючи на те що після створення цієї роботи він ще два роки працював, улаштовував виставки в Москві, Лондоні й Петербурзі, цю картину він не вивозив із Феодосії і разом з іншими творами заповів рідному містові (Т. Кормакова, 597 сл.).

Виконання завдань тестового характеру

1. Що відображає заголовок прослуханого тексту?

А Основну думку тексту.

Б Тему тексту.

В Проблематику тексту.

Г Тему й основну думку тексту.

2. До якого стилю мовлення належить прослуханий текст?

А Художнього.

Б Розмовно-побутового.

В Публіцистичного.

Г Наукового.

3. Як звали Айвазовського?

А Іван Костянтинович.

Б Іван Дмитрович.

В Костянтин Іванович.

Г Дмитро Іванович.

4. Де народився Айвазовський?

А Феодосія.

Б Петербург.

В Неаполь.

Г Ялта.

5. Скільки років було Айвазовському, коли він потрапив до Петербурга?

А 16.

Б 18.

В 20.

Г 22.

6. За яку картину Айвазовському було присуджено срібну медаль? А «Чумацький обоз».

Б «Повітря над морем».

В «Український пейзаж».

Г «Серед хвиль».

7. Чим марив з дитинства Айвазовський?

А Морем.

Б Читанням класичної літератури.

В Подвигами народних героїв.

Г Творчістю великих художників.

8. Що стало найбільшим подарунком Айвазовського Феодосії?

А Міський концертний зал.

Б Феодосійська картинна галерея.

В Археологічний музей.

Г Порт і залізниця.

9. Як називається картина, що зображує морський пейзаж?

А Пейзаж.

Б Літографія.

В Марина.

Г Декор.

10. Установити відповідність між прізвищами художників та їхніми іменами.

А Щедрін. 1 Карл.

Б Брюллов. 2 Федір.

В Бруні. З Сильвестр.

11. Що зображено на картині Айвазовського «Серед хвиль»?

12. У чому проявлялося винятково різнобічне обдаровання Айвазовського?

Ключ.

Номер завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Правильні

відповіді

Б

В

А

А

А

Б

В

Б

В

А-3,

Б-1,

В-2

   

Кількість

балів

0,5

0,5

0,5

0,5

1

1

1

1

1

1

2

2

VI. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Скласти узагальнювальну схему (таблицю) з теми «Головні і другорядні члени речення». На її основі підготувати повідомлення в науковому стилі.

 

Категорія: Розробки уроків з української мови 8 клас | Додав: illyaillya (09.09.2014)
Переглядів: 11293 | Коментарі: 1 | Теги: Просте двоскладне речення. Другоряд | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
avatar
0
1 kasergus • 11:13, 27.11.2019
Кто тоже сюда зашёл, ища сайт гдз?
avatar